Με 8 παγκόσμιους τίτλους, ο Marc Márquez είναι ένας από τους πιο επιτυχημένους μοτοσικλετιστές της ιστορίας. Πώς ανέβηκε στην κορυφή του MotoGP ™ και τι κάνει για να παραμείνει;
Σε ηλικία 27 ετών, ο Ισπανός Marc Márquez είναι ένας από τους πιο διάσημους μοτοσικλετιστές στην ιστορία του αθλήματος. Έχει ήδη οκτώ τίτλους παγκόσμιου πρωταθλήματος και έχει σημειώσει 56 νίκες από τότε που εμφανίστηκε στο MotoGP ™ το 2013. Φέτος, ο μικρότερος αδερφός του Álex – και εκείνος παγκόσμιος πρωταθλητής Moto2 - μπήκε στην ομάδα της Honda και καθώς η σεζόν MotoGP ™ ξεκίνησε Márquez στο Circuito de Jerez της Ισπανίας, ο πρωταθλητής μιλά για τις τακτικές, τις ομάδες και την ανάληψη ευθύνης.
Ο αδερφός σου Alex είναι τώρα ένας rookie στην ελίτ του αθλήματος. Πώς κέρδισες το σεβασμό στην αρχή;
Ήταν ένα σοκ την πρώτη φορά που μπήκα στα pits ως μοτοσικλετιστής MotoGP ™. Η ομάδα της Repsol ήταν ήδη τόσο επιτυχημένη και η Honda είναι ο μεγαλύτερος και πιο επιτυχημένος κατασκευαστής στον κόσμο, και ξαφνικά συμμετείχα σε όλα αυτά.
Ένιωθα τεράστιο σεβασμό για ότι θα συνέβαινε στο μέλλον. Ήμουν ο πρώτος αρχάριος που μπήκα σε εργοστασιακή ομάδα χωρίς να χρειάζεται να περάσω πρώτα από άλλες ομάδες.
Τότε ένιωσα την πίεση…
Ένιωσα πραγματικά την πίεση, γι' αυτό ήμουν εξαιρετικά προσεκτικός στην προσέγγισή μου. Κανείς δεν μπορεί να ενταχθεί σε μια εταιρεία ως νέος και να πιστεύει ότι μπορεί να παίξει το αφεντικό. Τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι πουθενά.
Λοιπόν, ποια ήταν η προσέγγισή σου;
Δεν υποβιβάζεις τον εαυτό σου. Τα αφεντικά προφανώς είχαν πίστη σε σένα, αλλιώς θα διάλεγαν κάποιον άλλο. Επομένως, πρέπει να βρεις την ισορροπία μεταξύ της ταπεινότητας του νεοεισερχόμενου και της θετικής στάσης κάποιου που έχει επιλεγεί να κάνει μια δουλειά. Στη συνέχεια, πρέπει να κερδίζεις σταδιακά τον σεβασμό των ανθρώπων που συναναστρέφεσαι σε καθημερινή βάση. Μόνο τότε μπορείς να αρχίσεις να φροντίζεις το τι συμβαίνει στον έξω κόσμο.
Πώς κερδίζεις τον σεβασμό των συναδέλφων σου;
Λαμβάνοντας τους σοβαρά και με το να συμπεριφέρεσαι σε όλους το ίδιο, από τον κατώτερο μηχανικό μέχρι τον ανώτερο. Εάν δεν τους δείξεις σεβασμό, θα σκεφτούν απλώς τη δουλειά που κάνουν ως δουλειά και τίποτα περισσότερο. Αν θέλεις να είσαι καλός, δεν μπορείς να έχεις άτομα στην ομάδα που κάνουν απλώς μια δουλειά. Βλέπω τον αγώνα μου ως ένα ομαδικό γεγονός. Βγαίνουμε μαζί για δείπνο κάθε Σαββατοκύριακο που έχουμε αγώνα.
Αυτοί είμαστε όλοι, ολόκληρη η ομάδα, από Πέμπτη έως Σάββατο. Και κάθε φορά που κερδίζουμε, βγάζουμε μια ομαδική φωτογραφία στο pit την Κυριακή - και πάλι, όλοι μαζί. Αυτό κάνει τη σχέση που έχουμε διαφορετική και αυτό είναι που μας δίνει δύναμη. Όλοι εκτιμούν τη δουλειά που κάνουν οι άλλοι.
Με αυτή τη στάση, δεν θα ήσουν καλύτερος σε ένα ομαδικό άθλημα;
Ο επικεφαλής μηχανικός μου, Santi Hernández, και νομίζω με παρόμοιο τρόπο και, ξανά και ξανά, ένας ένας από εμάς θα πει ακριβώς αυτό. Και η απάντηση είναι πάντα η ίδια, «Πρέπει να είσαι αρχηγός.» Και οι δύο είμαστε καλοί στην ιεράρχηση.
Πώς κέρδισε για πρώτη φορά τον σεβασμό σου;
Όταν προσπαθούσαμε να δημιουργήσουμε την τέλεια ομάδα Moto2, φτάσαμε στους τρεις τελευταίους υποψηφίους για τη δουλειά του επικεφαλής μηχανικού μου. Ένας από αυτούς δεν είπε τίποτα για τα χρήματα στη συνέντευξη, το μόνο που νοιαζόταν ήταν η δουλειά. Ήθελε να δουλέψει μαζί μου και δεν ενδιαφερόταν πολύ για τα υπόλοιπα. Έθεσε τα θεμέλια για έναν αέρα εμπιστοσύνης που υπάρχει μέχρι σήμερα.
Μπορείς να βοηθήσεις τον αδερφό σου, τον Alex, ή χρειάζεται να περάσει από κάθε στάδιο της διαδικασίας μόνος του;
Μπορώ να του πω πώς έκανα τα πράγματα. Έχει πολύ παρόμοια προσωπικότητα με εμένα και έχει ήδη κερδίσει διεθνή σεβασμό με το παγκόσμιο πρωτάθλημα Moto2, , αλλά όπως εγώ βρήκα τον Santi έτσι και αυτός πρέπει να βρει τον αντίστοιχο δικό του αρχιμηχανικό.
Πότε είναι η κατάλληλη στιγμή για να κατακτήσει τα μεγαλύτερα ονόματα του αθλήματος;
Δεν μπορείς ποτέ να ξέρεις εκ των προτέρων πότε είναι η πρώτη σου μάχη με κάποιον κορυφαίο, οπότε θα πρέπει να είσαι προετοιμασμένος - ψυχικά, συναισθηματικά και, στην περίπτωσή μας, επίσης σωματικά. Αλλά όταν έρθει η ώρα, υπάρχει μόνο ένα πράγμα που μπορείς να πεις στον εαυτό σου: Δεν είμαι εδώ τυχαία, είμαι εδώ επειδή έχω κερδίσει τη θέση μου εδώ. Αυτό ισχύει στον αθλητισμό, αλλά, φυσικά, ισχύει και γενικά.
Όντας ένας από τους κορυφαίους αναβάτες αυτή τη στιγμή, πώς βρίσκεις τους rookies;
Πρέπει να είσαι προσεκτικός και να παρατηρείς τι συμβαίνει, ακόμα κι αν έχεις κερδίσει το παγκόσμιο πρωτάθλημα πέρυσι. Σε οποιαδήποτε δεδομένη στροφή, οποιαδήποτε ημέρα, κάποιος θα είναι σε θέση να κάνει κάτι που κανείς άλλος δεν μπορεί και ίσως χρειαστεί πολύ γρήγορα να αναλάβεις δράση. Έπρεπε να πάρω σοβαρά τον [Γάλλο αναβάτη MotoGP] Fabio Quartararo. Έδειξε από την αρχή ότι μπήκε για να κερδίσει.
Λειτουργεί ο εκφοβισμός στο επίπεδό σου;
Μερικές φορές στην προπόνηση προσπαθώ να κάνω ένα πραγματικό belter ενός γύρου για να βεβαιωθώ ότι όλοι οι άλλοι δεν κοιμούνται εύκολα. Θέλω να ανησυχούν για μένα. Μερικές φορές πρέπει επίσης να «παίζεις» λίγο σε συνεντεύξεις τύπου. Δεν μπορείς να δείχνεις νευριασμένος. «Δεν μπορείς να αφήσεις κανέναν άλλο να δει το χέρι σου». Στην ουσία, ακολουθώ αυτό που είπε ο [βετεράνος Αυστραλός παγκόσμιος πρωταθλητής 500cc] Mick Doohan το 2014: νικήστε τους στην πίστα, όχι στη συζήτηση.
Ποιους αθλητικούς αστέρες σέβεσαι πέρα από τον κόσμο των μηχανών;
Εκείνοι που αναλαμβάνουν μεγάλους κινδύνους, συχνά χωρίς να ανταμείβονται δίκαια για αυτό. Ποδηλάτες, για τον άπλετο χρόνο που επενδύουν και τον πόνο που πρέπει να υποστούν. Ολυμπιακοί αθλητές, που προπονούνται για τέσσερα χρόνια για μια μόνο στιγμή. Θα ήθελα επίσης να μάθω πώς λειτουργεί μια ομάδα παγκόσμιας κλάσης από μέσα, πώς τα αστέρια συνεργάζονται για να κάνουν ένα μεγαλύτερο σύνολο. Φυσικά, αναφέρομαι στην Barcelona.
Πιστεύεις ότι οι αντίπαλοί σου έχουν ιδιαίτερα κίνητρα να είναι εναντίον σου;
Σίγουρα. Είμαι ο τωρινός κάτοχος του τίτλου, οπότε όλοι είναι χαρούμενοι αν με νικήσουν. Το βλέπω στους αγώνες που δεν κερδίζω. Αυτό συμβαίνει πάντα, οι άλλοι αναβάτες το γιορτάζουν περισσότερο. Αυτό, με τη σειρά του, με παρακινεί πραγματικά.
Αυτή είναι η απόλυτη ένδειξη σεβασμού: για αυτούς τους αναβάτες, η νίκη επί του Marc Márquez είναι η μεγαλύτερη νίκη όλων…
Ο σεβασμός είναι αμφίδρομος. Ξέρω τι έπρεπε να κάνει κάποιος για να με νικήσει, γιατί ξέρω πόσο σκληρά έχω εργαστεί.
Γιατί κάποιος θα έπεφτε στην εκτίμησή σου;
Όταν βρίσκεσαι στην πίστα, δείχνεις σεβασμό σε όλους. Δεν θα ήταν εντάξει αν κάποιος σκόπιμα προσπαθούσε να με ρίξει κάτω. Αν συνέβαινε αυτό, θα έπρεπε να αποκαταστήσω σταδιακά τον σεβασμό μου για κάποιον που θα πήγαινα από ρόδα σε ρόδα με ταχύτητα 300kph φρενάροντας καθώς μπαίνουμε σε μια στροφή.
Είναι δυνατόν να ξανακερδίσει τον σεβασμό σου;
Δεν είμαι μνησίκακος, αλλά θα περίμενα ακόμη μια συγγνώμη και μια εξήγηση για το τι συνέβη. Και λίγο χρόνο.
Τι γίνεται στην καθημερινή ζωή;
Τα ψέματα είναι ένας καλός τρόπος για να καταστρέψεις μια σχέση. Οτιδήποτε ύπουλο. Αντίθετα, δημιουργείς έναν κύκλο ανθρώπων γύρω σου που εμπιστεύεσαι 100 τοις εκατό.
Μια αγωνιστική μηχανή είναι εξαιρετικά δυνατή. Ακόμη και με πολυετή εμπειρία, σε τρομάζει ακόμα;
Ναι, φοβάσαι αρκετά στους πρώτους γύρους. [Γέλια.] Αλλά πρέπει να σπάσεις αυτή τη συνήθεια αρκετά γρήγορα. Η μηχανή μου πρέπει να κάνει ό, τι θέλω να κάνει και τίποτα άλλο.
Σε όσους βρίσκονται απ’εξω, φαίνεται ότι τα ατυχήματα δεν σε επηρεάζουν συχνά σε μεγάλο βαθμό. Είναι δίκαιο να το πούμε αυτό;
Κάθε φορά που πέφτω, πάντα επιστρέφω στην πίστα, ακόμα και για έναν μόνο γύρο. Δεν έχει σημασία αν πονάω, πρέπει πάντα να είναι ξεκάθαρο ότι είμαι υπεύθυνος. Θα ήταν τελείως λάθος να τρέμεις τις γρήγορες στροφές και τις δύσκολες περιοχές. Δεν μπορείς ποτέ να το αφήσεις να φτάσει εκεί. Εάν το κάνεις, ίσως επίσης πρέπει να παραιτηθείς αμέσως, γιατί θα είσαι ένα δεύτερο πιο αργός από ό, τι πριν.
Το γιουχάρισμα από τους οπαδούς των αντιπάλων σας είναι ένα σημάδι εκτίμησης; Κανείς δεν ασχολείται με τον τύπο στην 20η θέση…
Δεν συμφωνώ με την παροιμία που λέει ότι όσο περισσότερους εχθρούς έχεις, τόσο μεγαλύτερο σεβασμό απολαμβάνεις. Ο καθένας μπορεί να εκφράσει τη γνώμη του, είτε στο δρόμο είτε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όποιος υποστηρίζει άλλους αναβάτες έχει το απόλυτο δικαίωμα να το κάνει. Δεν θέλω να ακουστώ γκρινιάρης, αλλά το να τα βάζεις με άλλους δείχνει έλλειψη σεβασμού.
Ο Marc Marquez είναι ο νεότερος - τέσσερις φορές - παγκόσμιος πρωταθλητής MotoGP ™, πρωταθλητής Moto2, παγκόσμιος πρωταθλητής 125cc και νέο μέλος της οικογένειας Tissot. Η αντοχή, η ικανότητα και η αποφασιστικότητά του να είναι ο καλύτερος, τον καθιστούν τον ιδανικό πρεσβευτή για την Tissot, τον επίσημο χρονομετρητή του MotoGP ™.
Πηγή: RedBull.com